Povinné členstvo člena DHZO v DPO SR
Ako je známe, DHZ je základnou organizačnou jednotkou DPO SR, kým DHZO je zásahová hasičská jednotka obce, ktorá plní úlohy súvisiace s likvidáciou požiarov a vykonávaním záchranných prác. Kým DPO SR má svoje stanovy, orgány a členskú základňu, tak DHZO sú právne ťažko uchopiteľnou entitou.
V súčasnej dobe je však problematika členov DHZO legislatívne upravená len veľmi okrajovo a to v zásade len § 33 ods. 5 zák. č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi nasledovne:
„Členom dobrovoľného hasičského zboru obce môže byť len osoba staršia ako 18 rokov, zdravotne spôsobilá a spôsobilá na právne úkony.“

Z uvedeného je zrejmé, že neexistuje ucelená právna úprava postavenia, výkonu, zodpovednosti či spôsobilosti fyzickej osoby byť členom DHZO. Takýto stav nie je optimálny a to s poukazom na absenciu jednotnej regulácie takýchto členov a to najmä ich právomocí, vzdelávania, registrácie, poistenia atď. Ostatné stavovské, profesné či záujmové skupiny majú svoj ústredný orgán samosprávy, s povinným členstvom, napr.:Slovenská advokátska komora, Slovenská lekárska komora, Slovenská poľovnícka komora. atď.Povinnosť členstva v jednotnej organizácii nie je pritom protiústavná, keďže takáto organizácia plní úlohy preneseného výkonu štátnej správy, ako v prípade SPK konštatoval aj Ústavný súd SR [1].
V zmysle uvedeného je žiaduce, aby bola DPO SR transformovaná na plnohodnotnú verejnoprávnu inštitúciu s preneseným výkonom štátnej správy vo veci verejného záujmu – požiarnej ochrany s administratívnou, normotvornou i disciplinárnou právomocou. DPO SR by mohla mať vo svojej pôsobnosti napr. vzdelávanie a skúšky členov DHZO, vedenie evidencie týchto členov, vydávanie záväzných právnych noriem, vykonávanie preventívnych protipožiarnych kontrol a disponovala by i disciplinárnou právomocou.
Čo sa týka povinného členstva DHZO v DPO SR je legislatívne riešenie pomerne jednoduché:
§ 33 ods. 5 zák. č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, by sa novelizoval nasledovne:
„Členom dobrovoľného hasičského zboru obce môže byť len osoba staršia ako 18 rokov, zdravotne spôsobilá, spôsobilá na právne úkony a ktorá je členom DPO SR.“
Táto zmena by bola len začiatkom zásadnej premeny DPO SR a jej posunu smerom k verejnoprávnej korporácii.
[1]Nález Ústavného súdu SR, sp. zn. PL. ÚS 19/2014
„SPK je verejnoprávnou korporáciou zriadenou ex lege, ktorá je subjektom záujmovej samosprávy a za svoju existenciu nevďačí slobodnému rozhodnutiu subjektov požívajúcich ochranu čl. 29 ústavy. Ako právnická osoba verejného práva je organizačne a inštitucionálne oddelená od sústavy orgánov štátnej správy. Disponuje však administratívnymi, normotvornými i disciplinárnymi právomocami, pri realizácii ktorých sú „v hre“ verejné subjektívne práva, teda sa podieľa na výkone verejnej moci.“